tuvalisa

Alla inlägg under mars 2010

Av tuvalisa - 31 mars 2010 16:59

Det känns som om jag är förkyld minst en vecka per månad och nu har jag ont i halsen igen, lagom till påskledigheten, inte kul! Jag vet med mig att jag är ganska stressad över alla förändringar som sker nu i mitt liv. Det är positiva saker men innebär ändå en stress, så säkert är det därför som jag åker på allt från maginfluensa till halsfluss. Jag ska försöka bara ta det lugnt och njuta av påskhelgen även fast jag har bjudit in till lite påskkul på påskafton så tror jag att det kan bli en hel del vila mellan varven. Problemet när det gäller mig är att jag lätt blir uttråkad och drar igång en massa saker fast jag egentligen inte orkar, men det känner jag inte förens efteråt....jag går på kognetiv beteendeterapi på grund av min smärta i kroppen och en uppgift som jag har är att hitta rätt nivå på aktiviteter. Jag är ofta så att jag kör för fullt tills jag tar slut och då ramlar jag ihop i en hög och gör ingenting och bara mår dåligt. När jag har vilat upp mig så är jag igång igen och då kör jag på full fart och så fortsätter det så tills jag går i väggen igen...målet är att jag ska hitta rätt nivå så att jag inte behöver överanstränga mig hela tiden, utan hitta balansen i tillvaron. För en person som mig så är det faktiskt väldigt svårt, men jag kämpar på!

Av tuvalisa - 30 mars 2010 19:58

Vad är det med föräldramöten i skolan? Varför blir de så tråkiga och ofta totalt meningslösa? Från dagis och nu i skolan så tycker jag att personalen inte har ett bra sätt att prata om sin verksamhet. Hur kan de vara så svårt, de är ju i alla fall pedagoger! I Elins klass en 1 - 3:a så är det inte speciellt bra stämning. Barnen är ganska stökiga och personalen är trötta och sura ofta. Jag tycker också att de inte har en bra attityd när de bemöter barnen och föräldrarna. Det märktes tydligt idag på mötet när det var dags för föräldrarnas frågor när vi tog upp sådant som vi tycker är problem och personalen tog det som kritik och fick taggarna utåt direkt. Det blev inget konstruktivt och inget blev bestämt och plötsligt var mötet slut! Bortkastad tid verkligen! 


Nu till något helt annat. Min lägenhet ligger nu ute på nätet, kanske får du lust att lägga ett bud   Nu håller jag tummarna för att allt går bra!


   Mitt vardagsrum - ljust och fint, eller hur?

Av tuvalisa - 28 mars 2010 19:58

Jag var i kyrkan idag! Det är inte precis vardagsmat för mig, men nu var det en konsert som gällde. Körsång av bland annat St: Matteuskören. Det var den bästa kör jag någonsin har hört, det var så fantastiskt vacker så hela kroppen reagerade! Varför gör jag inte sådan här oftare? Det är otroligt avslappnande och efteråt känner jag mig upplyft och glad! Det var också några operasolister som var med på vissa musikstycken och jag gillar verkligen opera, håret reser sig på armarna och ögonen tårfylls......nej, nu måste jag försöka få tag på biljetter till operan! 


   Otroligt vackert med körmusik av St Matteus kören!

Av tuvalisa - 28 mars 2010 09:24

Såg ett program med Skavlan som på sista tiden har kritiserats för att vara sexistisk för att han behandlar kvinnor på ett annat sätt än män i intervjuer. I det program som jag såg märktes det inte något av detta. Några av mina "idoler" var där bland annat paret Noomi och Ola Rapace  och Ola Salo. Noomi och Ola ser verkligen kära ut och de är så vackra! De tittar på varandra på ett sätt som gör att jag önskar att jag hittade ett sådant förhållande där spänningen och kemin bara sprakar......Kan inte påstå att jag någonsin har upplevt en relation som har varat där det känns så.  U som jag dejtar nu verkar lite för kontrollerad och inbunden för att kunna förmedla sådana känslor. Ola Salo verkar vara en fantastisk människa och artist, han har nyligen gift sig i hemlighet och berättar öppet som sin rädslor för närhet. När det gäller paret Rapace gör de båda succé på både på film och teater. I höst ska de jobba tillsammans och göra en film om den svenska boxaren Bosse Högberg. Noomi Rapace är just nu aktuell både på TV i Millenium-trilogin och så spelar hon in ny film i Norge. I USA hyllas hon för Män som hatar kvinnor och hon har också fått erbjudande om att göra en Amerikansk version av filmen, men det har hon tackat nej till. Ola Rapace har medverkat i många Wallander-filmer och nyligen hade han premiär med Kontrakt med gud på Stockholms Stadsteater. Den ska jag gå och se 24 april, ska bli jättekul!Så söta tillsammans! 

Av tuvalisa - 27 mars 2010 21:17

Nu  har jag blivit fast i en ny serie: "jakten på Julia" då man söker en tjej som ska vara Måns Zelmerlöws motspelare i musikalen Romeo och Julia som ska sättas upp i höst. 15 duktiga tjejer är efter hårda prov uttagna till Julia-skolan och nu kommer det att bli en serie liknande idol då en person röstas ut varje lördag. Eftersom jag älskar musikaler så är det här ett program som jag gärna vill följa.


Idag har jag fortsatt att rensa och rensa inför min flytt, gud vad mycket grejor vi har! Det känns så skönt att rensa i röran....Men, det är lite typiskt, idag gick min tvättmaskin sönder, eftersom den finns med i marknadsföringen av lägenheten så måste jag laga den, hoppas att det går att fixa för att billigt pris. 


Känner mig rätt ensam idag, det är lördag och jag har tillbringat den helt ensam med städning och tvättstuga, lite smådeprimerande. U är upp i fjällen med sin son och sin vana trogen har han inte hört av sig på ett tag. Elin är hos sin pappa och Lina är i Thailand, Men i morgon har jag anmält mig på ett par kulturella aktiviteter via Shake my world, först ska jag vi gå på en Japansk fotoutställning på Kulturhuset och sedan blir det körsång i Matteus Kyrka, det ser jag fram emot. 

Av tuvalisa - 26 mars 2010 22:42

Kollade lite på let´s dance, gud vad duktiga både Mattias och Claudia är. Jag ser knappt någon skillnad på dem och på de professionella dansarna. Det är andra gången som Cissi vinner, förra gången fick hon ju också ett förhållande på köpet med Martin, men det verkar vara slut nu.....kanske kan hon och Mattias börja dejta? Men, när jag tänker efter så verkade han störa sig lite på hennes livliga och högljudda stil.....Hursomhelst jag börjar tröttna lite på programmet ser nog inte nästa omgång om det inte är någon jätteintressant person som är med. Nu är jag verkligen trött ska krypa ned med en god bok...Godnatt!

Av tuvalisa - 26 mars 2010 20:23

Såg en film på DVD i dag: "The box" en ruggig thriller. Cameron Diaz spelar en av huvudrollerna och hon är väl det sämsta med filmen (spelade väldigt dåligt) annars är filmen ganska intressant med ett moraliskt dilemma som får en att fundera över hur man själv skulle ha gjort om man hamnade i samma situation som paret i filmen gör. De har stora ekonomiska problem då det kommer en främling som ger dem en låda och erbjuder dem en möjlighet att få en miljon dollar. Det enda kravet är att de ska trycka på knappen i lådan. Det finns bara ett krux med det hela, om de trycker ned knappen så kommer någon i världen som de inte känner att dö på grund av detta. De får 24 timmar på sig att bestämma hur de ska göra.......skulle du trycka på knappen? Man vill ju gärna tro att man inte skulle göra det, men man vet ju aldrig, eller hur? 


  


"The box" ger ett moraliskt dilemma att diskutera.....

Av tuvalisa - 24 mars 2010 18:48

U skulle  bjuda mig på en weekend till Barcelona i vår. Vi hade bestämt en helg i maj. Nu visade det sig att han hade fått förhinder för att han måste ha barnen en extra helg. Så vi försökte hitta en ny helg i april eller maj vilket var nästan omöjligt att få till. Det är bara varannan helg som gäller eftersom vi vill vara barnfria när vi reser (vi har inte ens träffat varandras barn ännu). I och med att jag ska sälja min lägenhet i april och flytta i slutet av maj så hittade vi bara en helg som vi båda kunde och det var valborgshelgen. Sedan kom vi att tänka på att 1 maj också är en helgdag i Spanien och när vi kollade detta så fick vi reda på att allt skulle vara stängt 1 - 2 maj i Spanien.  Så då fick vi skippa den helgen också så nu blir det ingen resa dit i vår i alla fall.   Nästa vecka åker U till fjällen igen med barnen så vi kan inte träffas förens 9 april, men då är han i alla fall i Stockholm i en hel vecka. Det är svårt det här.....han i Skåne jag i Stockholm, båda har barn etc. Men, jag känner mig ändå lugn och avvaktar och ser vad som händer....kanske kan vi ses mer i sommar? Det känns fortfarande som om jag inte känner honom och inte riktigt vet vad jag vill. 

Ovido - Quiz & Flashcards