tuvalisa

Alla inlägg under januari 2010

Av tuvalisa - 20 januari 2010 17:24

Hosta, lite sömn,mycket vin och mycket jobb de sista fyra dagarna håller på att ta knäcken på mig. Till och med synen verkar vara påverkad, ser suddigt och saknar glasögonen som jag råkade trampa på i helgen. Optikern nästa! Vad har hänt med mitt nya hälsosamma liv? Yogan, nyttig mat och välgörande sömn? Är det verkligen över två veckor sedan jag köpte min yoga DVD? Hur kommer det sig då att jag bara har tränat en gång?  Och varför har jag inte gått ned någonting i vikt trots att jag gick med i Viktväktarna för några veckor sedan? Kan det bero på allt vin som jag har druckit på sista tiden? Det känns som om vin är en viktigt ingrediens under en dejt....... Nej, nu blir det skärpning! Grönsakssoppa och hårt knäckebröd får det bli till middag och sängdags senast kl 22.00! 

Av tuvalisa - 20 januari 2010 00:16

Det kändes mycket bra....väldigt skönt faktiskt...hoppas på mer nästa gång! Det går inte fort fram men det är bra (tror jag i alla fall).  Middagen blev jättegod, min fisksoppa är fantastiskt, känns som om jag skulle kunna äta det varje middag, supergott! Nu är det så sent och det är jobb i morgon och jag har druckit en massa vin...igen....nu måste jag verkligen sova!

Av tuvalisa - 18 januari 2010 21:56

Nu blir det middag efter jobbet i morgon kväll! Vi har inte bestämt var så jag funderar på om jag vågar bjuda på min favoritmiddag hemma hos mig! Jag är ingen gourmetkock, men jag är fantastisk på att laga fisksoppa med saffran och att göra efterrätten Gino. Om du aldrig har ätit världens godaste efterrätt så måste du omedelbart testa, här kommer receptet:


Gino

2 bananer

0,5 l jordgubbar (går bra att byta ut till andra bär)

4 st kiwi

100 g vit choklad


1. Sätt ugnen på 250 grader grillvärme.

2. Skiva frukten och lägg den i ugnsfast formT.

3. Riv chokladen och strö den över frukten och gratinera under en riktigt het grill (ej undervärme) i cirka 5 minuter. Kolla hela tiden - för det bränns lätt! Chokladen ska smälta lite och få fin färg när den är klar.

4. Servera med vaniljglass.

Supergott och nästan bara nyttigt!

 

Gino är en riktig klassiker och skapades först av restaurangen PA & Co i Stockholm och fick senare ge namn åt en rockklubb. 


Av tuvalisa - 18 januari 2010 18:49

på en kastrull! Plockar snabbt fram min 100 % naturliga eteriska lavendelolja gjord för aromaterapibruk och droppar på brännskadan. Inom kort känns det mycket bättre och nu kommer den skadade huden att läkas snabbt! Lavendel är fantastiskt att ha hemma i köksskåpet, men det måste vara ren eterisk olja som man kan köpa på hälsokostaffärer eller från Aromaterapeuter. Oljan är sårläkande, lugnande och balanserande. Den stimulerar hudcellerna och hjälper hudens egen förmåga att bilda ny vävnad när huden är skadad. När min dotter fick en kopp kokhett te över sig när hon var liten så använde vi lavendelolja. Såret och brännblåsorna läkte snabbt och fint. Jag använder också en massageolja med lavendel för min onda nacke ibland. Den oljan finns på hälsokost och är från Weleda och heter Lavender Relaxing oil. I den ingår eterisk lavendelolja men i utspädd form så man kan använda den för massage.


   En fantastiskt läkeväxt som luktar så gott! 

Av tuvalisa - 17 januari 2010 23:07

i Johan Boding! Vilken fantastiskt sångare och musiker! Var har han hållit hus i hela mitt liv? Snygg, underbar röst, trevlig och sexig. Kolla filmen nedan. För er som inte vet vem han är...ni är inte ensamma jag hade aldrig hört talats om honom heller tidigare. Nu har jag varit på en två timmars hyllningskonsert för Queen på Rival med just Johan Boding som sångare. Helt otroligt! Han har turnerar i Sverige med showen och detta var sista konserten, men han kommer att dyka upp i Dalhalla i sommar. Ja, just det någon kanske undrar hur det gick med min date också? Han är en riktig gentleman.....det var han som ordnade biljetter till konserten, han ordnade bord på Bistrot på Rival och han bjöd  på hela kvällen, jag fick inte betala något....inte illa! Han har verkligen de grå tinningarnas charm och är elegant och vältränad! Försiktig med komplimanger och med att säga vad han känner men han ger ändå intryck av att han tycker om mig. Vad känner jag då????? Han är supersöt när han skrattar, han känns välbekant på något sätt, jag gillar honom och vill verkligen träffa honom igen. Han är i Stockholm till på torsdag och kanske kan vi ses på onsdag kväll också då jag är barnledig....vi har inte gjort något annat än att prata förutom en godnattkram och en liten puss på munnen...som sagt han är inte någon som går fort fram....det känns bra....jag bjöd inte upp honom till mig heller eftersom det ändå är söndag kväll och så jobb i morgon....fortsättning följer. Godnatt på er!

Av tuvalisa - 17 januari 2010 13:55

Oj, vad spännande det känns att träffas igen! Det är två veckor sedan vi sågs och under den tiden har jag fantiserat friskt om honom. Det är risk för att jag har för höga förväntningar nu som ingen man kan leva upp till. Det är inte första gången som jag bygger upp någonting i min drömvärld redan innan det finns..... Men, det ska bli kul att gå och se en show med Queen - låtar på Rival. Jag återkommer i kväll med rapport om hur det blev!

Av tuvalisa - 16 januari 2010 21:23

Men, tyvärr, åkte han ut idag! Om jag verkligen hamnade på en öde ö så hade det varit Mats som jag velat ha med mig. Han är stark och bra, en riktig överlevare! Dessutom så tycker jag att han är än äldre man som verkligen är sexig! Men, nu ser jag precis att han inte åkte ut utan fick åka till en annan ö och ett annat lag. Det var första gången jag såg programmet idag....så jag har inte riktigt koll på de olika lagen....men, nu ska jag fortsätta att se programmet när Mats fortfarande finns kvar!

Av tuvalisa - 16 januari 2010 20:26

I söderhallarna ligger Söders Espresso, där var jag och åt lunch idag. Jag kan rekommendera deras kaffe och deras sallader. Riktigt gott för ett hyfsat pris. Det är kul att ta en sallad då personalen ställer dig inför dessa fantastiska valmöjligheter:

Vilken dressing vill du ha?

Vill du ha ljust eller mörkt bröd?

Vill du ha lätt & lagom eller bregott? 

Vilken dryck vill du ha? 

Med eller utan citron?

Dessa frågor ställer de till alla om och om igen, så ha inte bråttom om du ska äta där! Spill inte ut något på bordet heller vilken min kompis lilla dotter gjorde! Personalen är verkligen ovilliga att dela ut servetter och ger högst tre små bitar åt gången så vi fick springa fram och tillbaka till disken och hämta nya servetter (eftersom ett glas utspillt mjölk nästan kräver en ungefär en halv hushållsrulle för att torka upp). Hursomhelst deras sallader är alltid lika fräscha särskilt om man på viktväktarvis vill veta exakt hur mycket  man äter. Alla saker ligger nämligen snyggt och prydligt i en egen liten hög och ingenting är hopblandat. Dessutom är alltid deras Avocado perfekt, vilken årstid det än är, otroligt, har de direktimport av Avocado? 


   Fräscha sallader på Söders Espresso!

Ovido - Quiz & Flashcards